En bättre arbetsmiljö med juliusberg växtservice

6 tips til et bedre arbejdsmiljø

Et godt arbejdsmiljø er vigtigt for, at medarbejderne har det godt. Det er også en forudsætning for, at en virksomhed eller en organisation kan nå sine mål. At arbejde for et bedre miljø på arbejdspladsen er således noget alle arbejdsgivere bør gøre.

Men hvordan arbejder du med problemet? Hvad er vigtigst at arbejde med? I denne artikel kan du læse om 6 råd til et bedre arbejdsmiljø. Der er selvfølgelig flere end det, men disse er gennemprøvede og giver ofte meget flotte resultater.

Arbejd på den gode behandling

Det sociale er en meget stor del af arbejdsmiljøet. Et sundt socialt samvær er derfor vigtigt for, at arbejdspladsen kan fungere. Her er begrebet “behandling” vigtigt. Behandlingen handler om, hvordan medarbejderne agerer over for hinanden, og det skal selvfølgelig ske på en positiv måde.

Mere konkret kan behandling handle om:

Hils på dine kollegaer om morgenen, og når du går hjem for dagen
Giver ros og konstruktiv kritik
Var med til at passe fællesarealerne
Behandler kolleger med respekt i alle sammenhænge og uanset kommunikationsmetode
Interesseret i kollegaers projekter og opgaver

Vi har alle forskellige sociale kompetencer, men spørgsmålet om behandling er noget, som alle medarbejdere skal tage ansvar for. Ledelsen har naturligvis også ansvaret for at understøtte arbejdet mod en bedre behandling.

Hvad er de fire dele af arbejdsmiljøet?

Den er ofte opdelt i tre dele, nemlig den fysiske, den sociale og den organisatoriske. Nogle gange tilføjes en fjerde dimension, nemlig den digitale.

Arrangere sociale aktiviteter

Jo bedre du kender nogen, jo lettere er det at arbejde sammen med ham eller hende. Det er en grundregel. Derfor er sociale aktiviteter på arbejdspladsen gavnlige. De samler naturligvis medarbejderne, så de kan lære hinanden at kende uden for arbejdspladsens vægge.

Sociale aktiviteter for virksomheder og organisationer findes i flere modeller. Det kan være alt fra mere spontane møder til klassisk teambuilding. Begge kan have deres roller at spille i et arbejde for et bedre arbejdsmiljø. Det er vigtigt, at de sociale aktiviteter tilpasses, så alle medarbejdere kan få noget ud af dem.

Hvad er eksempler på dårligt arbejdsmiljø?

Et dårligt arbejdsmiljø kan være resultatet af mange forskellige faktorer. Forskning viser, at stress og høj indsats, udsættelse for trusler, utilstrækkelig restitution og manglende mulighed for at kontrollere sin arbejdstid ofte fører til et dårligt arbejdsmiljø.

Arbejd for balance mellem arbejde og fritid

Arbejdet er en stor del af hverdagen, familien og fritiden også. På en arbejdsplads med et godt arbejdsmiljø tilgodeses medarbejdernes krav og behov. Det drejer sig for eksempel om rutiner og arbejdstider. Flekstid er et eksempel på noget, der kan hjælpe på balancen mellem arbejde og fritid.

Hvis hverdagen fungerer med fx aflevering i daginstitution og tid til fritid, har medarbejderne det godt. Medarbejdere, der har det godt, fungerer sandsynligvis bedre på arbejdspladsen. Balancen mellem arbejde, hverdag og fritid er meget vigtig.

Sikre at det fysiske arbejdsmiljø fungerer

Det er selvfølgelig vigtigt, at de fysiske rammer fungerer. Det skal tilpasses forretningen. Det skal også tilpasses de enkelte medarbejderes forhold. Der er mange måder at arbejde med et fysisk arbejdsmiljø på. Her er nogle eksempler:

Varieret arbejde: I fysiske erhverv er det vigtigt med variation i arbejdsopgaver, tempo, arbejdsstilling osv. for at mindske risikoen for skader på både kort og lang sigt.
Belysning og støj: Ved alle typer arbejde er det vigtigt, at belysningen er rigtig. Støj er også et vigtigt emne, uanset om det handler om industri, skole eller kontor.
Ergonomi: For dem, der arbejder på et kontor, er skrivebordet med computer, mus og tastatur vigtige arbejdsredskaber. Det er vigtigt, at arbejdspladsen er ergonomisk tilpasset for at undgå skader.
Kommuniker mere og bedre

God kommunikation bidrager til et bedre arbejdsmiljø. Mere og tydeligere information også. Frem for alt er mangel på information og kommunikation en kilde til et dårligt arbejdsmiljø. Der er mange eksempler på vigtigheden af ​​god kommunikation.

Når der sker ændringer i forretningen, er det vigtigt med information og klar kommunikation. Usikkerhed om, hvad der vil eller kan ske, giver anledning til angst. Den bekymring kan føre til stress og dårligt helbred.

Kommunikation er også vigtig i det daglige arbejde. Det handler om feedback, støtte og konstruktiv kritik. Den kommunikation skal ikke kun komme fra ledere, men også mellem medarbejdere.

Hvad koster et dårligt arbejdsmiljø?

Hver sygedag på grund af mangler i arbejdsmiljøet koster arbejdsgiveren. Som tommelfingerregel koster en sygedag cirka 10 procent af medarbejderens bruttoløn.

Få alle til at føle sig inkluderet

Et sidste tip handler om deltagelse. Det handler om, at alle medarbejdere føler, at de er en vigtig del af virksomheden eller organisationen. Perspektivet er både i dag og fremtiden.

En medarbejder, der ser sin rolle i det større perspektiv, har en tendens til at opleve, at jobbet er meningsfuldt. Det kan til gengæld bidrage til en større lyst til at gå på arbejde. På sigt kan det føre til et bedre arbejdsmiljø for alle.

Resumé

I denne artikel finder du vores 6 tips til et bedre arbejdsmiljø. De fag, vi har udvalgt, er blandt de vigtigste for at skabe et sundt klima på arbejdspladsen. Selvfølgelig er der flere tips end det.

Det vigtigste er, at arbejdet udføres systematisk. Det betyder, at man hele tiden forsøger at identificere mangler for derefter at afhjælpe dem og også følge op. Arbejdet for et bedre miljø på arbejdspladsen er simpelthen en proces.

    Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Maria Ljungström

    Maria Ljungström är grundare och skribent på Inredningsvis.se Hon är expert på inredning och har jobbat som homestylist med en gedigen bakgrund inom inredning. Maria gillar att tipsa hur man kan få det fint och lyxigt hemma billigt. Hon har med Inredningsvis medverkat i flera kända media som Expressen, DN, samt skrivit åt GP Bostad.

    Senaste inläggen

    Inredningsvis i medierne

    Følg boligindretning

    Om inredningsvis

    Inredningsvis er Sveriges mest populære side om boligindretning og livsstil, med tusindvis af læsere hver måned. Maria Ljungström grundlagde Inredningsvis, og hun har et sandt blik for, hvordan man får et hjem til at se luksuriøst og personligt ud.

    Annoncer

    info@inredningsvis.se

    Kontakt os

    Alle rettigheder forbeholdes - Copyright 2024